לאן מגיעים הפתקים ומה אסור לצלם? 10 דברים על הכותל המערבי

בשיתוף הקרן למורשת הכותל

12.1.2023 / 16:11

לאן מגיעים הפתקים? מה עושה מי ששכח לכתוב? איזה אירוע אי אפשר לצלם? מה משותף למסע שעברנו כולנו מירושלים ובחזרה אליה? וגם: המעגל שנפתח בבר המצווה ונסגר בצה"ל, והמציאות המדומה שתגרום לכם להרגיש כאילו אתם באמת בבית המקדש

ברכת הכהנים בכותל. הקרן למורשת הכותל,
ברכת הכהנים בכותל/הקרן למורשת הכותל

למרות גילו המופלג, הכותל המערבי לוקח חלק פעיל בחייהם של כל יהודי ויהודייה, של כל ישראלי וישראלית. חוויות אישיות, זוגיות, משפחתיות, חברתיות, דתיות, לאומיות וארציות - לכולן יש מקום ברחבה המפורסמת והמפעימה שהייתה לחלק בלתי נפרד מאירועי חיינו המשמעותיים. לפניכם עשרה דברים שמתרחשים דרך קבע בכותל; על רובם ידעתם, ועל אלו שלא - אנו ממליצים לכם להגיע בקרוב כדי לגלות ולחוות בעצמכם.

פינוי פתקים בכותל. הקרן למורשת הכותל,
פינוי פתקים בכותל/הקרן למורשת הכותל

1. סליחות

"אם אתה לא חלק מזה, אתה לעולם לא תבין", נוהגים האוהדים במגרשי הספורט לשיר, והקביעה הזו נכונה גם לעולמות רמים יותר מאלה שביציע. האמת היא שאפילו הקהלים המגובשים והרועשים ביותר יתקשו לייצר הרמוניה מוזיקלית ורוחנית כמו זו שבוקעת מהרחבה בלילות הסליחות הקרירים של ירושלים בסוף חודש אלול ובימים שבין ראש השנה ליום הכיפורים. מי שלא הצטופף ברחבה עם האלפים והרבבות בתפילה לשנה טובה, לא יידע מה זו חוויה רוחנית המונית ומרגשת, עם שירה שבאה מהלבבות ונשמעת למרחקים בתיאום מושלם. חולמים על עם ישראל חי ומאוחד? לא תקבלו דוגמה טובה יותר לכך מאשר כאן.

2. בית המקדש ב-360 מעלות

בכניסה למתחם מנהרות הכותל, פזורים כיסאות ומשקפות בחדר ממוזג ודי חשוך. הם לא מסגירים את החוויה שממתינה למי שיתיישב, יצלול אל החוויה ויטוס במנהרת הזמן לימי בית המקדש. משקפי התלת מימד לוקחים אתכם לסיור מרתק של מציאות מדומה, כאילו אתם ממש נמצאים במקדש, חוזים בעבודתו והופכים לחלק מההוויה היומיומית. הלויים שעומדים על המדרגות ושרים, הלפידים שמעטרים את העמודים ודולקים, הכהנים שעסוקים בעבודתם ואפילו האזרחים הפשוטים שעומדים ומשוחחים. המסע הזה ייקח אתכם מרחבה לרחבה ומחדר לחדר, ואתם תוכלו להסתכל מסביב ולהתרשם מהאווירה, כאילו היא באמת מתרחשת. כשתצאו, תבינו למה עמנו מחכה ומתגעגע כבר כל כך הרבה שנים.

3. מסעו של פתק

כל ילד יודע, וכל מבוגר מבין, שחלק בלתי נפרד מהנוף בכותל הוא הפתקים התחובים בין האבנים. עשרות מיליוני אנשים שביקרו במקום לאורך השנים - מהאזרחים המקומיים והתיירים שבאו מרחוק ועד מנהיגי העולם - לקחו רגע לעצמם, והעלו על הכתב את הבקשות הכי אישיות שהם רוצים להעביר לבורא עולם. הגעתם לירושלים ושכחתם להכין פתק? אל דאגה. הקרן למורשת הכותל המערבי לא שכחה, והקימה דוכן עם פתקים ועטים לטובת המבקרים, כדי שגם אתם לא תרגישו שהפסדתם משהו.
מנהג הטמנת הפתקים בכותל המערבי מתועד כבר לפני כ-300 שנים אצל האור החיים הקדוש. פתקי התפילה נטמנים לכל אורכו של הכותל המערבי, וניתן לאתר אותם גם בין נדבכי האבנים שנחשפו במנהרות הכותל. מדי שנה מוטמנים מאות אלפי פתקים על ידי מבקרים ומתפללים. בשנה האחרונה נשלחו דרך אתר האינטרנט כ-30 אלף פתקים ממדינות ברחבי העולם, בהן ארה"ב, סלובקיה, ברזיל, קולומביה, גרמניה, הולנד, קנדה, אנגליה, רוסיה, ונצואלה, אוקראינה, הודו, מקסיקו, ארגנטינה וטיוואן.

4. מרכז שרשרת הדורות בכותל המערבי

מרכז שרשרת הדורות מספר את סיפורו של העם היהודי, מאברהם אבינו עד ימינו, דרך מיצג אור קולי מרגש ומהפנט. מדובר על חוויה יוצאת דופן, הכוללת מסע מרתק אל ההיסטוריה היהודית, כל זאת בליווי שירים של אביתר בנאי שזכו לעיבוד מיוחד. במהלך המסע, מוצגות תקופות שונות לאורך ההיסטוריה היהודית, המחברות אותנו אל המורשת המפוארת ואל התקווה הגדולה.

חייל בכותל. הקרן למורשת הכותל,
חייל בכותל/הקרן למורשת הכותל
חייל בכותל. הקרן למורשת הכותל,
חייל בכותל/הקרן למורשת הכותל

5. המסע לירושלים

שנים של מחקר והפקה נדרשו כדי להכשיר את "המסע לירושלים" לקהל הרחב. האתר, היחיד מסוגו בעולם, הוא בשורה של ממש לכל מי שחפץ להכיר את ההיסטוריה המשפחתית שלו לאורך 2,000 השנים האחרונות - מאז הוגלה עם ישראל מירושלים בימי החורבן ועד לשובו אליה עם שחרורה. כשתהיו שם, אולי תופתעו לגלות שכל אחד מהיושבים לצדכם במסע לירושלים חווה מסלול שונה לחלוטין. למעשה, יש עשרות נתיבי נדודים בעולם, ולכל אחד מהם מאפיינים שונים. המשותף להם - כולם יצאו מירושלים, וכולם חזרו אליה אחרי אלפיים שנות גלות. בואו לגלות את ההיסטוריה האישית שלכם ולחוות חוויה משמעותית בלתי נשכחת.

6. כל בר מצווה מתחילה בכותל

ישנן לא מעט דרכים לציין את יום ההולדת המיוחד של גיל 13, שבו הבנים מקבלים עליהם עול מצוות וחוגגים בר מצווה. כל אחד בוחר את המתאים לו ביותר - אירועים באולם, טיולים משפחתיים, סיורים חינוכיים או שבתות אירוח - אבל המשותף לרבים רבים מחתני השמחה הוא הביקור בכותל. חלק מבני המצווה מקדימים ובאים להתפלל ברחבה עוד לפני יום הולדתם, ביום שבו הם מתחילים להניח תפילין, וחלק אחר מגיע דווקא בבוקר יום שני או יום חמישי בשבוע שבו חלה השמחה כדי לקרוא בתורה במקום המקודש והקרוב ביותר לקודש הקודשים, למרגלות הר הבית. כך או כך, את התמונות והחוויות מהאירוע הזה קשה להשאיר מאחור, והן הופכות לחלק בלתי נפרד מזיכרון שנשאר לאורך חיים שלמים.

7. אני נשבע!

"אני נשבע! אני נשבע! אני נשבע!". חלק בלתי נפרד מהפיכת נערים צעירים לחיילים לוחמים בצה"ל הוא טקס ההשבעה החגיגי במהלך הטירונות. יותר ויותר יחידות בוחרות לקיים את הטקס המשמעותי, לעיני ההורים והקרובים הגאים והנרגשים, ברחבת הכותל המערבי. בניהם ובנותיהם מתחברים אל העבר, ההווה והעתיד של עמנו, ואין מתאים יותר מהמקום הזה כדי לחוש במחויבות ולהביע אותה בדרך הכי ישירה ואמיתית.

8. מנהרות הכותל

הכותל, כפי שכבר יכולתם להבין, הוא רק חלק מהמעטפת של מתחם גדול שאורכו כ 488 מטרים! אבל טומן בחובו עולם ומלואו של אחדות, חברות ורוחניות. אלא שכדי להבין ולחוות אותו עד תומו, אנחנו ממליצים לכם בחום לצלול אל נבכי ההיסטוריה ולהכיר את התגליות שנחשפות כל הזמן סביבו ואת הכותל עצמו לכל אורכו. כל תגלית כזאת, שנמצאת במנהרות הכותל ומגלה טפח ועוד טפח מהשרידים ההיסטוריים העתיקים של הר הבית, תחבר אתכם יותר ויותר אל העוצמה ותראה לכם אילו פלאים היו במקום לפני שנים רבות.

9. ברכת כהנים בסוכות ובפסח

הימים העמוסים ביותר בהר הבית מימים ימימה היו בשלושת הרגלים - פסח, שבועות וסוכות - כשהמוני בית ישראל היו עולים לרגל לירושלים ומקיימים את מצוות החג בבית המקדש. מאז שוחררה העיר וחזרה לידי ישראל, הפכו ימי ברכת הכהנים, בחול המועד סוכות ובחול המועד פסח, לשניים מהימים המרכזיים במקום. עשרות אלפים פוקדים את הרחבה ונהנים לחוות נגיעה מהמסורת החשובה של הימים ההם. הברכה, שמתקיימת ברוב הוד והדר, ממחישה את הקשר העמוק של עם ישראל לכותל ולירושלים, וקשה להישאר אדישים לנוכח הצבעתו של הציבור ברגליים, כשהוא פוקד בהמוניו את שריד מקדשנו.

10. קבלת שבת

את האירוע הזה אי אפשר לצלם בזמן אמת, כי הוא מתקיים בשבת, בשעת דמדומים בין קודש לחול, אבל מי שחווה אותו - זוכר היטב ויודע בדיוק על מה מדובר. צוחקים על הירושלמים שאצלם הכל "במרחק הליכה", והם באמת מתכוונים לכך. תושבים מכל רחבי העיר, בין אם גרים במרחק של מאות מטרים ובין אם בוחרים לגמוא קילומטרים רבים, לא פוסחים על החוויה בתפילת קבלת שבת בכותל. גם תיירים מקומיים וכאלה שבאו מחו"ל עושים את דרכם מבתי המלון בבירה כדי להפוך את התפילה הזו למיוחדת במינה שתיזכר ותעניק להם צידה רוחנית לעוד תקופה ארוכה. וכך, מדי שבת, מתכנסים אלפים רבים שמגיעים ממקומות שונים ושרים יחד בכל העדות, בכל המנגינות ובכל הנוסחים. כל ישראל חברים - גירסת המציאות.

בשיתוף הקרן למורשת הכותל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully