הגעתם לכותל ויש לכם זמן מוגבל? ריכזנו עבורכם את כל האפשרויות

בשיתוף הקרן למורשת הכותל

12.1.2023 / 16:11

הגעתם לכותל ויש לכם זמן מוגבל? מתפילה ועד גולה - מה באמת עושים כשמגיעים לכותל?

הכותל המערבי. הקרן למורשת הכותל,
הכותל המערבי/הקרן למורשת הכותל

כולנו גדלנו על הסיפורים הקשורים בכותל המערבי, שמענו על ההיסטוריה של בית המקדש, התרגשנו למראה הצילומים ולמשמע ההקלטות משחרור ירושלים ואנחנו עדיין מתרגשים מהתגליות הארכיאולוגיות המרשימות שמתבצעות במקום. אף אחד לא יתנגד לבקר באזור המדובר והשורשי, וכל אחת ואחד ישמחו להתחבר לשורשים; אבל בעצם, אם כבר הגענו, ויש לנו זמן מוגבל - מה באמת עושים כשמגיעים לכותל?

1. תפילה, נגיעה, התרגשות

אף אחד לא יוותר על הנגיעה באבני הקיר ששימש מעטפת למתחם בית המקדש השני המפואר. גם כמעט 2,000 שנים לאחר החורבן, אפשר לחוש באופן פיזי ממש את הייחודיות של המקום ואת הקדושה שעוד נותרה בו.

רבים ממיליוני המבקרים בכותל לוקחים לעצמם רגע, מניחים את ידיהם ואת ראשם על האבנים ומתייחדים לכמה דקות עם בוראם. הם נושאים תפילה חרישית ומעבירים את המסר שרוצים כלפי היושב במרומים. אחרים מצטרפים למניין של שחרית, מנחה או ערבית.

הכותל המערבי. הקרן למורשת הכותל,
הכותל המערבי/הקרן למורשת הכותל

2. פתק, הודיה, בקשה

מה שהפך מזוהה עם הכותל לאורך השנים הוא הפתק. אין כמעט אחד שלא מכיר את המסורת שנוצרה: האדם שמבקר ברחבה, ומגיע לאבני הכותל העתיקות, לא מוותר על ההזדמנות לכתוב טקסט קצר ואישי. בין אבני הכותל תחובים אלפי פתקים, ואחת לחצי שנה עמלים עובדים כדי להעביר את הפתקים הללו לגניזה ולפנות מקום לפתקים חדשים.

אבל מה בעצם כותבים בפתק? לכל אדם יש את הסיבה שלו, את הבקשות שלו ואת הרצונות שלו בעת ההתייחדות. אפשר להתחיל באמירת תודה על מה שיש לנו, ואחר כך להוסיף בקשה מהלב. לפרנסה, לבריאות, להצלחה ולשלום; לעצמי, למשפחתי, לחבריי, למדינתי ולעולם כולו.

ואם שכחתם להכין מראש דף ועט, אל תדאגו. בכניסה לרחבה ממתין מתקן שיספק לכם את מה שאתם צריכים כדי לבטא את שעל לבכם ברגע שאתם מגיעים לכותל.

הכותל המערבי. הקרן למורשת הכותל,
הכותל המערבי/הקרן למורשת הכותל
הכותל המערבי. הקרן למורשת הכותל,
הכותל המערבי/הקרן למורשת הכותל

3. חורבן, גולה, תקומה

רחבת הכותל היא רק החלק הגלוי והמוכר ביותר של המתחם, אבל בצדדיה ומתחתיה הולך ונחשף עולם ומלואו שבו מתגלים עוד טפח ועוד טפח למציאות המדהימה שהייתה במקום לאורך מאות שנים, בזמן שבית המקדש היה קיים.

בשעה אחת של ביקור אי אפשר להספיק לחוות וללמוד הכל, אבל בהחלט אפשר לבחור באחת האפשרויות ולגעת בהיסטוריה; וכן, הבטחה שלנו - שעה שכזאת תותיר בכם טעם של עוד, ותגרום לכם לשוב לכותל בהזדמנות הראשונה שתיקרה בפניכם.

אז מה ניתן לעשות בזמן כל כך מוגבל? אפשר לצאת להדרכה מרתקת מתחת לאדמה במנהרות הכותל, ולחזות במו עינינו בתגליות הארכיאולוגיות המדהימות שמעידות על החיים בימיו המפוארים של המקום ולהתרשם מאורכו ועצמתו של הכותל. תוכלו לשמוע ולחוות את המסע לירושלים - מחורבן הבית והיציאה לגלות, דרך המסע מאיטליה לפני כ-1,500 שנה והמסע מאתיופיה לפני כ-1,000 שנה.

קשה לוותר על סיור בשרשרת הדורות, שממחישה בפנינו את הקשר של עם ישראל למולדתו ולעירו מאז ימי אברהם ושרה ועד מלחמת ששת הימים. משקפות תלת מימד ייקחו אתכם לחוויה עוצמתית ורב חושית במציאות מדומה, ובעזרתן תרגישו ותראו כיצד נראתה (ותיראה) שגרת היום יום בבית המקדש וסביבתו.

הבחירה קשה, אנחנו יודעים. זאת רק טעימה מהעולם שנגלה אט אט לנגד עינינו, ושכדאי להתקרב אליו ולפגוש בו מקרוב. לא הספקתם הכל? הכותל אינו בורח לשום מקום, ויחכה לכם גם לפעם הבאה.

בשיתוף הקרן למורשת הכותל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully