מדהים: במעבה האדמה, בסמוך לכותל, נחשף סיפור המסע של עם ישראל

בשיתוף הקרן למורשת הכותל

12.1.2023 / 16:11

האם ישנו עוד מקום שהסיור בו מתחיל בסיפורם של אברהם אבינו ושרה אמנו, ומסתיים בהצדעה כואבת ומרגשת לחללי ישראל שנפלו בקרבות על שחרור ירושלים?

מרכז שרשרת הדורות. הקרן למורשת הכותל,
מרכז שרשרת הדורות/הקרן למורשת הכותל

נראה שאין מתאים יותר ממתחם הכותל המערבי כדי לעשות את הקישורים הטבעיים אך רחוקים הללו; ואם הדיבורים על החיבור ההיסטורי של העם היהודי למקום המקודש נשמעים לעיתים כמו קלישאה ואולי אף נאמרים לעיתים רק מן השפה אל החוץ, הגיע מרכז שרשרת הדורות והפך אותם למציאותיים ובעלי המחשה נוגעת ללב.

מרכז שרשרת הדורות. הקרן למורשת הכותל,
מרכז שרשרת הדורות/הקרן למורשת הכותל

במעבה האדמה, בין ממצאים מרתקים מהבית השני, בסמוך לכותל, נחשף סיפור המסע של עם ישראל. המיצג, שנמצא במנהרות הכותל, ממחיש לכל מבקר כמה ירושלים היא חלק ממנו - כפי שהייתה של אבותינו בעבר הרחוק, כפי שהיא של קרובינו שלחמו עליה מאז הקמת המדינה, וכפי שהיא תהיה של כל אחד מאיתנו ושל ילדינו בעתיד לבוא.

הביקור במיצג מחבר אותנו למסע הארוך שעבר העם היהודי ולדורות העבר, המרכיבים יחד שרשרת אחת ארוכה ומרגשת, העוברת ממשפחה למשפחה ומדור לדור - בדיוק במקום המשמעותי ביותר עבורו. המרכז נפתח לאחר הטמעת טכנולוגיות מתקדמות ומתיחת פנים שהופכת את הביקור במיצג לחוויה בלתי נשכחת. במתחם ממוזג ומרשים, צועדים המבקרים מחדר לחדר, משל היו במנהרת הזמן, ובכך עוברים מתקופה לתקופה בהיסטוריה של העם היהודי וחווים על קצה המזלג את הקשר של עיר הבירה לתולדות ישראל.

מרכז שרשרת הדורות. הקרן למורשת הכותל,
מרכז שרשרת הדורות/הקרן למורשת הכותל

המיצג מבטא חיבור אישי לשרשרת הדורות: הושם בו דגש מיוחד על החיבור האישי של כל אחד ואחת מאיתנו - חוליה באותה שרשרת ארוכה הנמשכת מהעבר אל העתיד - והכל כחלק מהמסע והגעגוע שהעם היהודי חווה, כפי שבא לידי ביטוי מבעד לאבני הכותל. לוחות זכוכית עצומים, במשקל של כ-12 טונות, נבנו במקום ומציגים את הכתובות הרלוונטיות לכל תחנה.

מרכז שרשרת הדורות. הקרן למורשת הכותל,
מרכז שרשרת הדורות/הקרן למורשת הכותל

ולמיצג הזה יש פרזנטור מיוחד במינו. "הרוח תמיד נותרת", שר אביתר בנאי באחד משיריו, והוא למעשה מדריך הטיולים האישי של כל קבוצה שמגיעה למקום. במסגרת החיזיון האורקולי שמלווה את הסיור, כל תחנה מסתיימת בכמה מילים אישיות ושיר קצר מפי הזמר שמייצג את משפחת המלוכה של הזמר העברי בימינו - משפחת בנאי שמייצגת ארצישראליות מא' ועד ת'.

בנאי, בטקסטים מרגשים, משתף בין היתר מחוויותיו האישיות כילד שגדל כאן, כצעיר שסייר במחנה אושוויץ וכמבוגר שמחובר לעיר עד היום, ושר עליה יחד עם אביו.

התחנות השונות עוסקות באבות האומה, בשבטי ישראל, באנשים שחיו בתקופת חורבן הבית, באמוראים ובתנאים, ומגיעה עד ימינו אנו - דרך זיכרון השואה, תחיית העם והארץ ומיצג כבוד לחיילים שלחמו על הגנת המולדת. הסיור מסתיים בסרטון היקפי שבו שר בנאי את "יחד", כשתמונות ההורים, הילדים והתיירים שבחדר מלווים את החיזיון, והופכים בעצמם לחלק מהאירוע.

מרכז שרשרת הדורות>>

בשיתוף הקרן למורשת הכותל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully